región: ► záhorie a karpaty
lokalita:
nadmorská výška:
gps: ►
web: ►
kontakt:
166 mnm
skalica
+421 908 776 127
.baťov kanál skalica – Baťov kanál, alebo po domácky Baťák, je vodná cesta na území Českej a čiastočne aj Slovenskej republiky. Tá začína v Slovenskom prístave v Skalici a končí v českých Otrokoviciach. Je obrovským lákadlom pre turistov a niet divu. V okolí kanála sa nachádza nádherná príroda a v prístavných mestách množstvo pamiatok. Ak Vás neláka skupinová plavba zo sprievodcom, môžete si loďku zapožičať a odkormidlovať si ju sami.
baťov kanál skalica
.otváracie doby
.poplatok za vstup
apr - sep
utorok - nedeľa
10:00 - 18:00
prenájom
zavisí od člna
baťov kanál skalica
.pre denné tipy na výlety sleduj naše
facebook stránky @xplor.sk a @srdcomposlovensku
facebook skupinu @srdcomposlovensku
instagram účet @xplor.sk a @srdcomposlovensku
Pinterest nástenku Xplór
.sprievodca
prístup
priamo až k prístavu vedie asfaltová cesta. Jeden tip, cesta vedie popod most tak ak so sebou veziete bicykle na streche je nutné ich zložiť pred vjazdom popod most. Pri prístave je parkovisko kde môžete nechať zaparkované auto.
ak prichádzate do Skalice vlakom máte to ku prístavu približne 45 minút, cca 4,5 km. Alebo môžete využiť taxi službu, ktorá vás dovezie priamo až k prístavu.
plavba baťovým kanálom
návštevníci majú možnosť vodnú cestu splaviť sami alebo so skúseným sprievodcom. V prvom prípade musíte mať vek minimálne 18 rokov, žiadne oprávnenie či zvláštne povolenie riadiť plavidlo nepotrebujete. V požičovni Vás zaškolia a môžete sa vydať na dobrodružnú plavbu. Prístavné miesta ponúkajú turistom množstvo pamiatok a atrakcii ale už samotná plavba je zážitkom pre všetky vekové kategórie.
ak chcete mať istotu, že pri príchode budete mať voľnú loď na požičanie treba si ju rezervovať na stránke prvaplavebna.sk. Nalodiť sa môžu už deti od troch rokov a ak chcete zobrať na výlet aj štvornohých členov rodiny je nutné si to dohodnúť vopred priamo v spoločnosti.
od zvážania lignitu až k turizmu
myšlienka zregulovať tok rieky Morava vznikla v roku 1927. Tá zaujala i známeho obuvníka Tomáša Baťu. Po jeho tragickej smrti sa do realizácie myšlienky pustil Jan Antonín Baťa. Firma Baťa vlastnila lignitovú baňu (lignit je hnedé uhlie) v Ratiškoviciach a kanál využívala na prepravu materiálu do svojich teplárni v Otrokoviciach. Bolo to finančne výhodnejšie ako využitie železničnej dopravy. Na tieto účely využívala firma Baťa kanál do roku 1960. Veľký význam malo zariadenie na presýpanie hnedého uhlia z vagónov na lode, tzv. Výklopník v Sudoměřiciach.
kanál sa začal stavať v rokoch 1934 až 1938. Dĺžka vodnej cesty bola 51,8 km. 1 km z tejto trasy viedol riekou Dřevnica, ktorá je v súčasnosti nesplavná a niektoré úseky korytom rieky Morava. Využívať ho mohli nákladne lode do nosnosti 150 ton. Začiatok trasy bol v Otrokoviciach a koniec v Rohatcipri. 14 plavebných komôr pomáhalo prekonať výškový rozdiel hladiny. Pri každej komore sa nachádzal na obsluhovanie malý domček s hospodárstvom. Vybudované boli i iné zariadenia ako zdvíhacie železničné mosty či hate s automatickou reguláciou výšky hladiny v nádrži. Kanál má hladinu o niečo vyššiu ako je hladina rieky a preto je pod dnom rieky potrubie, zaisťujúce rovnakú hladinu v oboch úsekoch kanálu.
baťov kanál bol počas druhej svetovej vojny značne poškodený nemeckými vojskami. V roku 1996 sa mestá a obce ležiace na brehoch vodnej cesty postarali o jeho obnovenie a od tej doby až do dnes slúži na turistické účely.
baťov kanál dnes
názov „Baťov kanál“ dostala vodná cesta oficiálne 1.mája 2002 za účasti Tomáša Baťu ml.. V súčasnosti 60 km dlhá trasa začína v prístave v Skalici a končí v českom prístavnom meste v Otrokoviciach.
Na celom toku je:
21 prístavov
50 mostov
13 plavebných komôr
hĺbka kanála je 1,5 km
priemerná šírka je 12 m