lesná úvraťova železnica vychylovka

lesná úvraťova železnica vychylovka

icon_hist_ZRÚCANINA.png
icon_HOME.png

región: kysuce
lokalita:
nadmorská výška:
gps:  ►
web: ►
kontakt:

705 mnm

bystrická dolina

+421 41 439 7350

.lesná úvraťova železnica vychylovka - ak milujete vláčiky, je pre vás ako stvorená jazda po lesnej úvraťovej železnici vo Vychylovke. Jedinečnom unikáte na Slovensku.

.otváracie doby

.poplatok za vstup

máj - okt 

pondelok - nedeľa


09:00 - 17:00

5,00 €
zadarmo
2,00 €
2,00 €
12,00 €

dospelí
deti 0-6r
deti 7-15r, zťp
študenti, seniori

rodinné

kniha_xplór-turistický-sprievodca_srdcomposlovensku1.png

.kniha xplór-turistický sprievodca                          #srdcomposlovensku

 

.naša nová krásna knihaxplór-turistický sprievodca #srdcomposlovensku,321 najkrajších miest na Slovensku v knižnej podobe.



.pre denné tipy na výlety sleduj naše 

facebook stránky @xplor.sk a @srdcomposlovensku

facebook skupinu @srdcomposlovensku

instagram účet @xplor.sk a @srdcomposlovensku

Pinterest nástenku Xplór

.sprievodca


cesta do vychylovky


ak ste sa rozhodli pre vlakové spoje, treba vystúpiť v meste Čadca a odtiaľ pokračovať autobusom až do miestnej časti Vychylovka. Ak cestujete autom tak medzi Čadcou a Žilinou treba v Krásne nad Kysucou odbočiť na Starú Bystricu. Tam môžete obdivovať Slovenský orloj a pokračovať v ceste do Novej Bystrice. Tam sa stačí držať informačných tabúľ do Vychylovky. Kúsok od skanzenu sa nachádza neplatené parkovisko. Lístky si môžete zakúpiť v dreveničke hneď vedľa depa.


história


samotné železnice na Kysuciach a Orave boli vybudované v roku 1915 – 1918 a slúžili na prepravu vyťaženého dreva. V roku 1926 sa existujúce železnice spojili – a to z Oščadnice do Chmúry a z Oravskej Lokče do Erdútky, a vznikol úsek dlhý neuveriteľných 110 kilometrov. Železnica vedie po jedinečnom a unikátnom systéme úvratí, kde sa prekonáva prevýšenie 217,69 m. Tento systém funguje tak, že raz je vláčik ťahaný a raz tlačený, a tak prekoná tento výškový rozdiel bez problémov. Jej prevádzka na prepravu dreva bola ukončená v roku 1971 a trať bola postupne rozobraná. Zachovala sa iba časť s úvraťovým systémom.


našťastie v roku 1974 prešla táto časť zachovanej železnice pod správu Kysuckého múzea v Čadci a vznikla myšlienka obnoviť ju pre verejnosť. Keďže ide o významnú a unikátnu stavbu, v roku 1991 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Od roku 1995 je otvorená pre návštevníkov a slúži na osobnú prepravu.


súčasnosť


lesná úvraťová železnica ponúka dva druhy jázd. Prvá je vláčikom, ktorý začína v stanici Skanzen – 2. úvrať – stanica Kubátkovia – návrat do stanice Skanzen. Premáva tu motorový vláčik a cez víkendy aj parný. Počas jazdy vláčikom môžu návštevníci obdivovať pôvodné drevené stavby v Múzeu slovenskej dediny, cez ktoré trať vedie.


druhou možnosťou je jazda drezinou. Vychádza zo zastávky Skanzen do stanice Sedlo Beskyd. Jazda trvá cca 1,5 hod. až 2 hodiny. V Sedle Beskyd môžete vystúpiť a ísť pozrieť na vyhliadkovú vežu, ktorá ponúka úchvatné výhľady na kysuckú a oravskú prírodu. Drezina vás počká cca 20 minút, a potom sa môžete vrátiť opäť do stanice Skanzen. Druhou možnosťou je, že sa vyberiete po turistickej značke peši do skanzenu alebo smerom na Oravskú Lesnú. Jazda drezinou je na objednávku a zmestí sa do nej max. 5 ľudí


Našiel si chybu, prípadne neaktuálne údaje?

Chcel by si doplniť značku, info alebo skúsenosti, ktoré máš z vlastnej návštevy?

posledná aktualizácia:

26. novembra 2022, 18:56:58