lista s ornamentom.png

KYSUCE - LESNÁ ÚVRAŤOVÁ ŽELEZNICA VYCHYLOVKA

TURISTICKÁ ZAUJÍMAVOSŤ, TIP NA VÝLET, SPRIEVODCA, MAPA, FOTKY, HODNOTENIA, NAVIGÁCIA, AKTUÁLNE POČASIE

REGIÓN: ► KYSUCE

LOKALITA:

NADMORSKÁ VÝŠKA:

GPS:  ►

WEB: ►

TEL:

705 mnm

BYSTRICKÁ DOLINA

+421 41 439 7350

icon_HOME.png

SK.12.02.02

LESNÁ ÚVRAŤOVÁ ŽELEZNICA VYCHYLOVKA

XPLÓR eSHOP

icon_STARS 5.0.png

LESNÁ ÚVRAŤOVÁ ŽELEZNICA - ak milujete vláčiky, je pre vás ako stvorená jazda po lesnej úvraťovej železnici vo Vychylovke. Jedinečnom unikáte na Slovensku.

map texture

GoogleEarth

1/8
icon_tech_ZAUJÍMAVOSŤ.png

Našiel si chybu, prípadne neaktuálne údaje?

Chcel by si doplniť značku, info alebo skúsenosti, ktoré máš z vlastnej návštevy?

POSLEDNÁ AKTUALIZÁCIA:

OTVÁRACIE DOBY

Máj - Október 

Pondelok - Nedeľa


09:00 - 17:00

POPLATOK ZA VSTUP

5,00 €
zadarmo
2,00 €
2,00 €
12,00 €

dospelí
deti 0-6r
deti 7-15r, ZŤP
študenti, seniori

rodinné

SPRIEVODCA 


Cesta do Vychylovky


Ak ste sa rozhodli pre vlakové spoje, treba vystúpiť v meste Čadca a odtiaľ pokračovať autobusom až do miestnej časti Vychylovka. Ak cestujete autom tak medzi Čadcou a Žilinou treba v Krásne nad Kysucou odbočiť na Starú Bystricu. Tam môžete obdivovať Slovenský orloj a pokračovať v ceste do Novej Bystrice. Tam sa stačí držať informačných tabúľ do Vychylovky. Kúsok od skanzenu sa nachádza neplatené parkovisko. Lístky si môžete zakúpiť v dreveničke hneď vedľa depa.


História


Samotné železnice na Kysuciach a Orave boli vybudované v roku 1915 – 1918 a slúžili na prepravu vyťaženého dreva. V roku 1926 sa existujúce železnice spojili – a to z Oščadnice do Chmúry a z Oravskej Lokče do Erdútky, a vznikol úsek dlhý neuveriteľných 110 kilometrov. Železnica vedie po jedinečnom a unikátnom systéme úvratí, kde sa prekonáva prevýšenie 217,69 m. Tento systém funguje tak, že raz je vláčik ťahaný a raz tlačený, a tak prekoná tento výškový rozdiel bez problémov. Jej prevádzka na prepravu dreva bola ukončená v roku 1971 a trať bola postupne rozobraná. Zachovala sa iba časť s úvraťovým systémom.

Našťastie v roku 1974 prešla táto časť zachovanej železnice pod správu Kysuckého múzea v Čadci a vznikla myšlienka obnoviť ju pre verejnosť. Keďže ide o významnú a unikátnu stavbu, v roku 1991 bola vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku. Od roku 1995 je otvorená pre návštevníkov a slúži na osobnú prepravu.


Súčasnosť


Lesná úvraťová železnica ponúka dva druhy jázd. Prvá je vláčikom, ktorý začína v stanici Skanzen – 2. úvrať – stanica Kubátkovia – návrat do stanice Skanzen. Premáva tu motorový vláčik a cez víkendy aj parný. Počas jazdy vláčikom môžu návštevníci obdivovať pôvodné drevené stavby v Múzeu slovenskej dediny, cez ktoré trať vedie.

Druhou možnosťou je jazda drezinou. Vychádza zo zastávky Skanzen do stanice Sedlo Beskyd. Jazda trvá cca 1,5 hod. až 2 hodiny. V Sedle Beskyd môžete vystúpiť a ísť pozrieť na vyhliadkovú vežu, ktorá ponúka úchvatné výhľady na kysuckú a oravskú prírodu. Drezina vás počká cca 20 minút, a potom sa môžete vrátiť opäť do stanice Skanzen. Druhou možnosťou je, že sa vyberiete po turistickej značke peši do skanzenu alebo smerom na Oravskú Lesnú. Jazda drezinou je na objednávku a zmestí sa do nej max. 5 ľudí


PRE DENNÉ TIPY NA VÝLETY SLEDUJ NAŠE

 

xplor.png
  • Xplór Facebook
  • Xplór Instagram
xplor_AppStore_button.png
xplor_GPlay_button.png

MESAČNÝ NEWSLETTER XPLÓR